Op grond van de Participatiewet heeft de gemeente verantwoordelijkheden en mogelijkheden om mensen met een arbeidsbeperking en/of met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen of te houden. Als werken (nog) niet mogelijk is, is de ondersteuning gericht op maatschappelijk participeren. |
Wat wilden we bereiken ? | Effect indicator | Streven | Resultaat 2021 | Bron | Wat hebben we daarvoor gedaan in 2021? |
---|
Inwoners kunnen zelfstandig in hun levensonderhoud voorzien door betaald werk (Nota: Best@work, 2014) | Aantal uitkeringen Participatiewet (incl. IOAW, IOAZ, BBZ) | < 460 eind 2021 | 2021: 376 2020: 404 2019: 406 2018: 424 2017: 426 | Civision Samenlevingszaken | Borgen van een sluitende keten naar werk en/of participatie voor alle doelgroepen uit de Participatiewet. Dit hebben we, naast onze reguliere werkzaamheden, onder andere gedaan door: - We boden ondersteuning aan lokale ondernemers, die dreigden, door corona, uitkeringsafhankelijk te worden. Voorbeelden hiervan zijn de Tozo, Tonk, de routekaart, de talentscan en individuele coaching
- Per 1 mei 2021 is het Huis naar Werk in Eindhoven geopend. Hier kan iedere inwoner of ondernemer uit de regio terecht met vragen op het gebied van werk, uitkering en scholing.
- We werkten aan een regionaal Plan van aanpak jeugdwerkloosheid.
- Statushouders met een lage leerbaarheid die tussen wal en schip dreigden te raken, zijn opgepakt in de pilot Z-route met WSD. In deze pilot zetten zij stappen in zelfredzaamheid en meedoen in samenleving. Dit kwam door een combinatie van het leren van de taal en werk.
- We brachten via de pilot Brede intake/PIP alle statushouders die sinds 1-1-2021 in onze gemeente zijn komen wonen, in beeld. We verwezen hen actief door naar een inburgeringstraject. Zij krijgen hulp bij het vinden van werk of een stage.
- In 2021 werkten we aan de invoering van de nieuwe wet inburgering. De aanbesteding voor de inburgeringstrajecten rondden we af. We stelden een nieuwe verordening vast. De uitvoering regelden we in. De nieuwe trad op 1-1-2022 in werking.
|
---|
| Aantal uitkeringsgerechtig-den dat volledig uitstroomt naar betaalde arbeid | ≥ 50 in 2021 | 2021: 75 2020: 47 2019: 65 2018: 43 2017 : 57 | Civision Samenlevingszaken |
---|
| Aantal uitkeringsgerechtig-den dat gedeeltelijk uitstroomt naar betaalde arbeid | ≥ 40 in 2021 | 2021: 33 2020: 48 2019: 50 2018: 13 2017: 27 | Civision Samenlevingszaken |
---|
| Verplichte indicator: Aantal lopende re-integratievoorzienin-gen per 10.000 inwoners van 15-74 jaar | geen streefcijfer | 2021: 10,5 (eind Q2-2020: eind peilperiode) 2020: 2019: 10,6 | CBS | |
---|
Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn werkzaam op de reguliere arbeidsmarkt (voorheen doelgroep Wajong / WSW) (Nota: Best@work, 2014) | Aantal inwoners dat aan het werk is met loonkostensubsidie op basis van de Participatiewet. Opm: dit betreft het totaal aantal plaatsingen en niet alleen de nieuwe. | ≥ 52 eind 2021 | 2021: 62 2020: 59 2019: 54 2018: 42 2017: 37 | Civision Samenlevingszaken | Borgen van een sluitende keten naar werk en/of participatie specifiek voor de inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit deden we, naast de reguliere werkzaamheden, door: - De pilot ontwikkelingsgerichte arbeidsmatige dagbesteding maakten we klaar om van start te gaan. De pilot is gericht op maximale maatschappelijke participatie van kwetsbare inwoners, door het bieden van een daginvulling met arbeidstaken.
- Het "Actieplan Koers WSD 2022-2025: lokale vertaling van de vastgestelde koers WSD'' stelden we vast. Hierin maakten we een begin aan de doorontwikkeling van de samenwerking met de WSD op lokaal niveau. WSD is een sociaal werkbedrijf.
- Het WSD-breed expertisecentrum ging van start. Hierin werken gemeenten, WSD en andere maatschappelijke partners samen op het gebied van kennisdeling, innovatie en lobby.
- In de pilot 'Thuis in de Zorg' startten 7 statushouders uit Best met een leerwerktraject tot zorgmedewerker. Het doel is dat zij na zes maanden een vast contract krijgen bij één van de deelnemende zorginstellingen.
|
---|
Uitkeringsgerechtig-den verrichten maatschappelijk nuttige taken als tegenprestatie voor de ontvangen inkomensondersteu-ning (Nota: Best@work, 2014) | % van de uitkeringsgerechtigden waarvoor de tegenprestatie verplicht is, verricht maatschappelijk nuttige taken door deelname aan 'Best doet mee'. | ≥ 40% in 2021 gegevens beschikbaar in jaarrekening 2021 Opm.: uitkerings-gerechtigden hebben een jaar de tijd om aan hun verplichting te voldoen | 2021: 13% 2020: 15,7% 2019: 12,4% 2018: 22% 2017: 20,7% Opm.: % is afgezet tegen het aantal unieke uitkerings-gerechtigden in het betreffende kalenderjaar dat verplicht was tot een tegenprestatie. Vanwege de nieuwe regeling met ingang van 1 januari 2020, is het percentage 2020 en volgende jaren, niet vergelijkbaar met daarvoor | Civision Samenlevingszaken | We maakten medio 2021 een herstart met de uitvoering van tegenprestatie. Door corona was het lange tijd niet mogelijk om de tegenprestatie goed op te pakken. Ook bekeken we opnieuw de uitvoeringsafspraken tussen de LEVgroep en de gemeente. |
---|