Beleid Onderwijs
Wat wilden we bereiken ? | Effect indicator | Streven | Resultaat 2021 | Bron | Wat hebben we daarvoor gedaan in 2021? |
---|---|---|---|---|---|
Jongeren bereiden zich goed voor op participatie in de samenleving. (Beleidsakkoord 2018 - 2022 en Notitie Integraal Sociaal Domein) | Verplichte indicator: Verplichte indicator: | <1,5 % Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023 < 1,8% Gegevens elke 2 tot 6 jaar beschikbaar. | 2021 : - 2021 : N.v.t. | DUO Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel) |
|
aantal thuiszitters Verplichte indicator: Relatief verzuim per 1.000 leerlingen | < 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2021 Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023 Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023 | 2021 : PO 0, VO 0 2021 : - 2021 : - | Registratie leerplicht DUO DUO | Bij elke verzuimmelding van DUO is de leerling begeleid of zo nodig doorverwezen naar ketenpartners. Tijdens de schoolsluiting vanwege corona organiseerden we noodopvang. Onze leerplichtambtenaren ondersteunden de schoolsluiting en de (gedeeltelijke) opening. Daarna ondersteunden we het onderwijs bij het in beeld hebben en houden van leerlingen. | |
Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand (Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020) | % kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma | 90% van de doelgroepkinderen neemt in 2021 deel aan een programma voorschoolse educatie Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023 | 2021 : - | Jaarlijkse evaluatie VVE | We boden 16 uur voorschoolse educatie per week aan voor peuters vanaf 2,5 jaar met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen). Op advies van het consultatiebureau startten sommige kinderen eerder dan op de leeftijd van 2,5 jaar met voorschoolse educatie. We boden 8 uur voorschoolse voorziening per week aan voor peuters waarvan de ouders geen recht op kinderopvangtoeslag hebben. Met tien regiogemeenten sloten we een meerjarige overeenkomst voor de uitbesteding van een jaarlijkse VVE-monitor. Met de monitor kregen we gegevens die ons samen met de VVE-partners de mogelijkheid geven om verbeteringen door te voeren. We kunnen dit toepassen op het bereik, de toeleiding, de doorgaande lijn en de resultaten van VVE. Tijdens de sluiting van de kinderdagverblijven vanwege de coronamaatregelen organiseerden we noodopvang. |
Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening (Wet Passend Onderwijs) | % leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat | < 1 % Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023 | 2021 : - | Centrale leerlingen-registratie | Samen met partners onderzochten we de (preventieve) zorgketen verder. Ook versterkten we de preventieve zorg binnen het project Samen voor Preventie en binnen het Gezondheidsakkoord. Binnen het samenwerkingsverband voerden de schoolbesturen het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs uit door middel van een dekkend netwerk van ondersteuning. Dit bestond uit:
Leerplichtambtenaren bezoeken basisscholen fysiek twee keer per jaar om zorgvraagstukken te bespreken. Vanwege corona bleef dat bij alle basisscholen bij één bezoek per jaar. |
Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen (Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022) | De multifunctionele accommodatie in Dijkstraten is opgeleverd. Basisschool Platijn zit nu in dit gebouw. Samen met stichting Best Onderwijs namen we de keuze voor het ontwerpplan voor IKC De Zevensprong. We bekeken samen met stichting Best onderwijs welke maatregelen er nodig zijn om van basisschool Bricks een toekomstbestendig schoolgebouw te maken. Deze projectopdracht is goedgekeurd. |