Onderwijs

Beleid Onderwijs

Beleid Onderwijs

Wat wilden we bereiken ?

Effect indicator

Streven

Resultaat 2021

Bron

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2021?

Jongeren bereiden zich goed voor op participatie in de samenleving.

(Beleidsakkoord 2018 - 2022 en Notitie Integraal Sociaal Domein)

Verplichte indicator:
% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Verplichte indicator:
% werkloze jongeren (16 t/m 22 jarigen)

<1,5 %

Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023

< 1,8%

Gegevens elke 2 tot 6 jaar beschikbaar.

2021 : -
2020 : 1,3%
2019 : 1,4%
2018 : 1,4%

2021 : N.v.t.
2020 : N.v.t.
2015 : 1,62%

DUO

Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel)

  • Het regionaal afgestemd programma om het aantal vroegtijdig schoolverlaters meer te laten dalen ontwikkelden we verder door.
  • We zetten coachtrajecten in om schooluitval te voorkomen.
  • We zetten zogenaamde plusvoorzieningen in om overbelaste jongeren een opleiding succesvol te laten afronden.
  • Uitgevallen jongeren benaderden we actief door RMC-trajectbegeleiders.
  • De registratie, begeleiding en monitoring van kwetsbare jongeren is verbeterd via de regionaal gehanteerde Intergrip-module.
  • In het schooljaar 2020-2021 hebben we aan zeven jongeren een ontheffing van de leerplicht verleend op grond van artikel 5a Leerplichtwet (psychische/medische gronden). Twee van deze jongeren zijn blijvend ontheven van de leerplicht.
  • Onderwijsinstellingen ondersteunden we bij de internationalisering van het onderwijs. Het Heerbeeckcollege vroeg hiervoor subsidie aan bij Brainport.
  • Leerlingen die gebruikmaken van taxivervoer naar school zijn ondersteund bij het zelfstandig reizen, door middel van de inzet van MEE en Lumens. Drie leerlingen maakten zo de overstap van taxivervoer naar zelfstandig vervoer.
  • We verzamelden gegevens met betrokken partners hoe de methodiek van Samen Voor Preventie binnen het voortgezet onderwijs gestructureerd kan worden ingezet.

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

< 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2021

Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023

Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023

2021 : PO 0, VO 0
2020 : PO 0, VO 0
2019 : PO 0, VO 0
2018 : PO 0, VO 0

2021 : -
2020 : 0,46
2019 : 0,45
2018 : 0

2021 : -
2020 : 9,15
2019 : 9,0
2018 : 0,97

Registratie leerplicht

DUO

DUO

Bij elke verzuimmelding van DUO is de leerling begeleid of zo nodig doorverwezen naar ketenpartners.

Tijdens de schoolsluiting vanwege corona organiseerden we noodopvang. Onze leerplichtambtenaren ondersteunden de  schoolsluiting en de (gedeeltelijke) opening. Daarna ondersteunden we het onderwijs bij het in beeld hebben en houden van leerlingen.

Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand

(Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020)

% kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt in 2021 deel aan een programma voorschoolse educatie

Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023

2021 : -
2020 : 99%
2019 : 94%
2018 : 90%

Jaarlijkse evaluatie VVE

We boden 16 uur voorschoolse educatie per week aan voor peuters vanaf 2,5 jaar met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen).

Op advies van het consultatiebureau startten sommige kinderen eerder dan op de leeftijd van 2,5 jaar met voorschoolse educatie.

We boden 8 uur voorschoolse voorziening per week aan voor peuters waarvan de ouders geen recht op kinderopvangtoeslag hebben.

Met tien regiogemeenten sloten we een meerjarige overeenkomst voor de uitbesteding van een jaarlijkse VVE-monitor. Met de monitor kregen we gegevens die ons samen met de VVE-partners de mogelijkheid geven om verbeteringen door te voeren. We kunnen dit toepassen op het bereik, de toeleiding, de doorgaande lijn en de resultaten van VVE.

Tijdens de sluiting van de kinderdagverblijven  vanwege de coronamaatregelen organiseerden we noodopvang.

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening

(Wet Passend Onderwijs)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 %

Gegevens beschikbaar in programmabegroting 2023

2021 : -
2020 : 0,74%
2019 : 0,98%
2018 : 0,86%

Centrale leerlingen-registratie

Samen met partners onderzochten we de (preventieve) zorgketen verder. Ook versterkten we de preventieve zorg binnen het project Samen voor Preventie en binnen het Gezondheidsakkoord.

Binnen het samenwerkingsverband voerden de schoolbesturen het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs uit door middel van een dekkend netwerk van ondersteuning. Dit bestond uit:

  • basis en extra ondersteuning op de reguliere scholen
  • specialistische ondersteuning op het speciaal onderwijs.

Leerplichtambtenaren bezoeken basisscholen fysiek twee keer per jaar om zorgvraagstukken te bespreken. Vanwege corona bleef dat bij alle basisscholen bij één bezoek per jaar.

Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022)

De multifunctionele accommodatie in Dijkstraten is opgeleverd. Basisschool Platijn zit nu in dit gebouw.

Samen met stichting Best Onderwijs namen we de keuze voor het ontwerpplan voor IKC De Zevensprong.

We bekeken samen met stichting Best onderwijs welke maatregelen er nodig zijn om van basisschool Bricks een toekomstbestendig schoolgebouw te maken. Deze projectopdracht is goedgekeurd.

Lasten, baten en saldo

Lasten

1.368.543

1,4 %

Baten

866.687

0,9 %

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2022 12:38:31 met de export van 06/08/2022 12:26:47