Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, moet focussen op andere en een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch. Onze visie is samen te vatten als: meer SGE door minder MRE. Best wil dit ook via het neerwaarts bijstellen van de begroting van de MRE realiseren.
Gerealiseerde beleidsvoornemens verbonden partij
Het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 focust op 4 thema's, waaraan ook in 2022 is gewerkt: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Dit samenwerkingsakkoord vormt de basis voor de werkprogramma's en begrotingen van MRE. In 2021 zijn voorbereidingen getroffen om te komen tot een nieuw ambitiedocument in 2022, dat de basis moet gaan vormen voor de realisatie van een nieuw samenwerkingsakkoord 2023-2026. Dit concept ambitiedocument is in december aan de raden voorgelegd.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2021 is een bijdrage gedaan van € 356.500 (inclusief afrekening 2020 € 23.500 voordelig).
(bron: rekening Best 2021)Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2021 was € 14,3 miljoen (31 december 2020 € 17,7 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening MRE 2021)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 14,4 miljoen (31 december 2020 € 14,5 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening MRE 2021)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2021 was € 0,6 miljoen (2020 € 13,3 miljoen)
In 2020: vrijval voorziening Gulbergen, hierdoor was het resultaat in 2020 eenmalig hoger
(Bron: voorlopige jaarrekening MRE 2021) - Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
Door de jarenlange uitvoering van de Wsw heeft de WSD expertise opgebouwd voor begeleiding van personen met een arbeidsbeperking vanuit de Wsw of Wajong. Met de komst van de Participatiewet en de afbouw van de Wsw, zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de begeleiding van deze doelgroepen en zijn hierbij voor nieuwe uitdagingen komen te staan. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van
de WSD vinden wij van betekenis bij de begeleiding en toeleiding van deze doelgroepen naar de reguliere arbeidsmarkt of, als dat niet mogelijk is, naar andere vormen van participatie, zoals beschut werken.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In juli 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) van WSD ingestemd met de adviezen uit het koersdocument “Gezamenlijk doorontwikkelen”.
Op basis van dit koersdocument zijn door de deelnemende gemeenten, in nauwe samenwerking met WSD, lokale (actie)plannen opgesteld voor de periode 2022 t/m 2025.
In het koersdocument is een collectieve ambitie van een bezetting van 2.100 personen uit de doelgroep (Wsw en PW) eind 2025 vastgelegd, het zogenaamde break even scenario. In dit kader heeft het AB op 14 juli 2021 ingestemd met het Stimulusprogramma en de vorming van bijbehorende bestemmingsreserve. Dit programma voorziet in een compensatie van begeleidingskosten aan gemeenten, voor zover het rijksbudget daar niet in voorziet.Risico's
Bij een groei naar een bezetting van minimaal 2.100 personen uit de doelgroep eind 2025, is WSD in staat een sluitende exploitatie te realiseren, waarbij er ook ruimte is om het gezamenlijke expertisecentrum te bekostigen.
De krappe arbeidsmarkt leidt tot verhoogde uitstroom van doelgroepmedewerkers naar reguliere banen. Wij zijn er van overtuigd dat er voldoende werkzoekenden beschikbaar zijn om hier invulling aan te geven, maar het vraagt wel om een forse inspanning van gemeenten om deze mensen te bereiken en naar WSD toe te leiden.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk is volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen van PW-ers vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af. De gemeente heeft in 2021 € 19.000 bijgedragen aan de bestuurskosten.Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten. op basis van het geraamde jaarlijkse tekort.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2021 was € 29,8 miljoen (31 december 2020 € 30,1 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2021)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 4,4 miljoen (31 december 2020 € 6,6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2021)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2021 was € 2,7 miljoen (2020 € 4,2 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2021) - Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een gewaardeerde netwerkpartner in de regio Zuidoost-Brabant. Een mooie organisatie met verschillende taken binnen het veiligheidsdomein. Waar mensen werken met oog voor de samenleving en passie voor het vak. Een organisatie die zich blijft ontwikkelen. Die zich richt op uitdagende thema’s en daarbij nauwlettend kijkt naar de omgeving en de toekomst. Een toekomst die we graag veiliger willen maken. Waarin we verschillende soorten crises, gekend en ongekend, het hoofd kunnen bieden. Daar zetten we ons samen met onze bekende en nieuwe netwerkpartners, gemeenten, bedrijven, instellingen en burgers voor in.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
De VRBZO legt het accent op 3 thema’s:
• Samen voor veilig
• Een weerbare samenleving
• Toekomstbestendige organisatie
Binnen deze thema’s werken zij aan 10 speerpunten. De resultaten die ze willen behalen vertalen zij jaarlijks in een uitvoeringsagenda.
Het gerealiseerde beleid is samengevat in een jaaroverzicht 2021. Via onderstaande link is te lezen hoe de VRBZO heeft gewerkt aan de fysieke veiligheid. Welke speciale projecten aandacht hebben gekregen en met wie ze dat hebben gedaan.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
In 2021 is € 1.380.000 bijgedragen aan de VRBZO
(bron: jaarrekening Best 2021)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2021 bedraagt € 2,1 miljoen (31 december 2020 € 2,5 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2021)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 41,7 miljoen (31 december 2020 € 42,5 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2021)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2021 was € 73.000 nadelig (2020 € 265.000)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2021) - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
De jaarrekening geeft inzicht in de realisatie van de reguliere GGD activiteiten.
Daarnaast wordt stilgestaan bij de Covid-19 bestrijding. Ondanks Covid-19 is er bij de reguliere activiteiten veel gerealiseerd.Covid-19
De GGD was in 2021 verantwoordelijk voor de uitvoering van het Rijksbeleid mbt testen, vaccineren en broncontactonderzoek (traceren).
Dit is ingeregeld via een aparte COVID-organisatie. Gedurende het jaar zijn deze processen steeds op- en afgeschaald.Bestuursopdracht GGD
Het Algemeen Bestuur van de GGD heeft in 2018 aan de directeur van de GGD een bestuursopdracht gegeven om te komen tot een robuuste en wendbare organisatie. Belangrijkste onderdelen van deze opdracht zijn de integratie van de JGZ 0-4 binnen de GGD (per 1 januari 2021 materieel en formeel ingeregeld), de implementatie van de LEAN-principes (loopt), de implementatie van zelforganisatie (loopt), en het verbeteren van de bedrijfsvoering van de GGD (loopt). Door de Covid-19 crisis is er vertraging opgetreden in de ontwikkeling van deze processen.Jeugdgezondheidszorg 0-18 jaar
Per 1 januari is de JGZ 0-4 jaar geïntegreerd in de GGD.
Door (de effecten van) Covid-19 en personeelstekorten hebben veel reguliere GGD activiteiten tijdens de lockdown op een lager pitje gestaan.Overige taken publieke gezondheid
Met betrekking tot de overige taken publieke gezondheid, waren in 2021 de volgende belangrijke ontwikkelingen:
Onderzoek
Het ministerie financiert extra monitoring in de jaren 2021-2024 om de gevolgen van COVID-19 op de gezondheid goed in beeld te brengen en te behouden. Eind 2021 is daarvoor een monitor uitgevoerd in de klassen 2 en 4 van het voortgezet onderwijs.
Gezondheidsbevordering en ondersteuning lokaal beleid
De GGD Brabant Zuidoost is een van de vier partijen die initiatiefnemer is van het Regionaal akkoord gezondheidsbevordering en Preventie. Diverse gemeenten, waaronder gemeente Best, hebben zich hier al bij aangesloten. Lokaal is de GGD ook betrokken geweest bij de totstandkoming van het gezondheidsakkoord Best en heeft vervolgens een belangrijke rol in de uitvoering van dit akkoord op zich genomen.
Uitvoering Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
In 2021 heeft de GGD (als contracttaak) de Wvggz-taken uitgevoerd voor Best.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage aan de GGD was in 2021 €1.020.800.
(bron rekening 2021 Best).Financiële risico's:
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Implementatie uitwerking bestuursopdracht
Vanaf 2021 wordt de JGZ (Jeugd Gezondheid Wet) volledig door de GGD uitgevoerd. Tevens vindt vanaf 2020 een reorganisatie plaats en worden de onderdelen van de organisaties Zuidzorg en Zorgboog die tot 2021 een deel van de JGZ voor hun rekening namen, geïntegreerd bij de GGD. Bij de uitwerking van de bestuursopdracht zijn diverse aannames gedaan in verband met deze ontwikkeling. Deze aannames worden in 2020 onderzocht, waarbij is toegezegd dat de resultaten in het 3e kwartaal van 2020 beschikbaar komen. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat er grote financiële mutaties plaatsvinden. Over de uitkomsten van de onderzoeken wordt u nader geïnformeerd, zodra deze beschikbaar zijn.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2021 was € 4,7 miljoen (31 december 2020 € 4,4 miljoen) .
(bron: jaarrekening 2021 GGD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 28,7 miljoen (31 december 2020 € 29,2 miljoen).
(bron: jaarrekening 2021 GGD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2021 was € 12.000 (in 2020 € 944.000)
(bron: jaarrekening 2021 GGD) - Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.
Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
Gemeente Best heeft zoals alle deelnemers voor 2021 een individueel werkprogramma aan de ODZOB opgedragen. De ODZOB heeft dit overeenkomstig uitgevoerd. De ODZOB informeert betrokken raden en staten separaat over de realisatie van de opgedragen taken en beleidsvoornemens op het moment dat de voorlopige jaarstukken van de ODZOB worden vastgesteld. Dit staat geagendeerd voor medio april.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:De totale bijdrage voor het werkprogramma in 2021 was € 648.335.
Financiële risico's:
Algemeen:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2021 bedroeg € 3,3 miljoen (per 31 december 2020 € 2,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2021)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 5,1 miljoen (31 december 2020 € 4,5 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2021)Financieel resultaat
Het resultaat over 2021 was € 1,0 miljoen (in 2020 € 350.000)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2021)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee wenste de gemeente een bijdrage te leveren aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij was het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.Op 22 juni 2020 heeft de gemeente besloten ook in 2021-2024 (financieel) te willen blijven participeren. Wel streeft Best voor de toekomst naar een meer evenwichtige, gelijkwaardige wijze van samenwerking en financiering van de vennootschap.
Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In de Brainport Agenda uit 2020 zijn in een meerjarenagenda de onderwerpen opgenomen waaraan Brainport gaat werken. Het gaat daarbij over drie sporen: innovatie, talent én leef-en vestigingsklimaat. Daarbinnen zijn de tien belangrijkste opgaven gedefinieerd :- Sleuteltechnologieën ontwikkelen: dé technologieën voor de toekomst
- Nieuwe technologiemarktcombinaties voor maatschappelijke vraagstukken
- Mkb, startups en scale-ups ondersteunen
- Financiering voor start- en scale-ups
- Alle leerlingen en studenten in Brainport krijgen innovatief onderwijs
- Iedereen in Brainport is bezig met een Leven Lang Ontwikkelen
- Arbeidsmarkt in balans: de juiste mensen op de juiste plek
- Investeren in gezamenlijke voorzieningen en bereikbaarheid
- De triple helix als hulpmotor voor brede welvaart
- Instrumenten ter ondersteuning van publiek-private ecosystemen
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De financiering van de vennootschap door de gemeente was € 196.062 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 75.520.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2016 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: jaarstukken 2021)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2021 € 3,35 miljoen (per 31 december 2020 € 3,30 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken 2021 Brainport NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 2,95 miljoen (31 december 2020 € 2,84 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken 2021 Brainport NV)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2021 € 75.000 (in 2020 € 11.000).
(bron: voorlopige jaarstukken 2021 Brainport NV) - Vennootschappen en corporaties N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG Bank is er voor het publieke domein en het publieke belang. De purpose van BNG Bank is: Gedreven door maatschappelijke impact. Bij BNG Bank draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer van BNG Bank.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In 2021 is een dividenduitkering ontvangen van € 44.472.
(bron: jaarverslag 2021)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2021 was € 5.062 miljoen (31 december 2020 € 5.097 miljoen).
(bron: jaarverslag 2021)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 was € 143.995 miljoen (31 december 2020 € 155.262 miljoen)
miljoen).(bron: jaarverslag 2021)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2021 een nettowinst na belastingen van € 236 miljoen (€ 221 miljoen over 2020).
(bron: jaarverslag 2021) - Vennootschappen en corporaties Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.
(Bron: jaarverslag 2018)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2020 was € 674 miljoen (per 31 december 2019 € 665 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2020*)Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen per 31 december 2020 was € 523 miljoen (per 31 december 2019 € 480 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2020*)Financieel resultaat
Het resultaat na belastingen was in 2020 € 9,3 miljoen (in 2019 € 21,3 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2020*)* Het jaarverslag 2021 is te laat beschikbaar om in onze jaarrekening te kunnen verwerken. Hierdoor zijn de gegevens in deze paragraaf gebaseerd op het jaarverslag 2020.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (VHHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
Het afgelopen jaar is het financiële beleid doorgezet dat was ingezet in 2020. De kern hiervan was het sturen op een sluitende begroting, zonder dat hiervoor in de uitvoering op de primaire taken zou moeten worden ingeboet. Vanwege de coronamaatregelen is de manier van werken veranderd en is meer nadruk op het digitaal werken komen te liggen. Door deze gewijzigde omstandigheden en de noodzaak voor
continue ontwikkeling in het kader van privacyregelgeving is ook voor onze organisatie hieraan meer aandacht besteed.
(bron jaarrekening stichting 2021)Financieel belang
In 2021 is € 7.900 bijgedragen aan de VHHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2021 bedraagt € 477.000 (per 31 december 2020: € 91.000).
(Bron: jaarrekening stichting 2021)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2021 bedraagt € 165.378 (per 31 december 2020: € 279.000).
(Bron: jaarrekening stichting 2021)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2021 was € 386.000 (in 2020 -/- € 20.000).
(Bron: jaarrekening stichting 2021)